Doğum Psikoloğu

doğum psikoloğu

Gebelik bir kadının yaşamında fizyolojik ve psikolojik değişimleri en yoğun yaşadığı bir dönüm noktasıdır. İlk aylarda bir birine zıt duygular yaşayan kadın gebeliğin ortasında daha dingin bir hal alır. Ancak son aylarda doğuma, anneliğe, bebeğe dair daha yoğun duygular yaşamaya başlar. En sık yaşanan duygulardan biri de doğuma dair korku ve kaygılar olur. Korku ve kaygılarımız da kaynağını ana rahmine düştüğümüz andan itibaren gerekli gereksiz her şeyi en ufak ayrıntısına kadar kaydeden bilinçaltımızdan alır. Doğum da bilinçaltı bir eylemdir ve o anda bilinçaltı anı ve duygularımız aktifleşir. Yani doğum düşünerek değil duyguyla yapılır. Bu nedenle anne adayının doğum öncesi ve ya doğum anındaki korkuları doğum sürecini olumsuz yönde etkiler. Oysaki korkuların panzehiri bilgilenmektir. Doğuma hazırlık eğitimleri de doğum konusunda bilgi sahibi olmanızı sağlar ve bu sayede korku ve kaygılarınızı en aza indirme de önemli bir araç niteliği taşır.

Hamilelikte Stresle Başa Çıkma

Hamilelik süreci, yaşanılan psikolojik fizyolojik sorunlar sebebiyle birçok anne adayı için zorlu bir şekilde geçebilmektedir.

Bireyin karşılaştığı rahatsız edici durumlara bedensel ve ruhsal olarak verdiği tepkilerin tamamı stresin tanımı içerisine girer. Stres bedenin uyum içinde çalışmasını engeller ve ruhsal yapıda bozulmalara neden olur. Bedenin çalışma ahengini ve ruhsal yapıyı bozan birçok stres kaynağı vardır. Ölüm, hastalıklar, doğal afetler, işyerinde karşılaşılan sorunlar, maddi sıkıntılar vb. Stres kaynaklarından birisi de hamileliktir. Bedenin hamilelik nedeni ile strese girmesi, bedenin daha önce karşılaşmadığı bir durumla, gebe kalması ile vücut yapısının bozulduğunu algılaması ve bedenin bu değişikliğe tepki göstermesi hamilelikte stresin başlangıcıdır.

Maddi sorunlar, ilişki sorunları, cinsel sorunlar, çevre ile yaşanan problemler, çevresel problemler, eşler arasında, eş aileleri arasında yaşanan problemler, aile içi şiddet, işsizlik, bozuk aile yapısı, daha önce yaşanmış bebek ölümleri ve düşükler. Anne adayında meydana gelen kanamalar, istenmeyen gebelik, hamilelik sırasında ortaya çıkan ve gebeliği sonlandırma ihtimali bulunan hastalıklar. Maddenin kötüye kullanımı, hamilelikle ilgili beklentilerin düşük ve tatmin edici olmaması, doğum yapma ile ilgili duyulan korkular hamilelerde stresi tetikler.

Hamilelikte Stresle Baş edebilmek için;

• Anne adayı hamilelik dönemine girdiğini ve daha farklı bir yaşamının olacağını kabullenmelidir.
  • Normal zamanlarda yapmış olduğu aktiviteleri yapamayacağını bilmelidir.
  • Yapılacak olan aktiviteleri belirlemek ve buna göre davranmak, düzenli yemek, düzenli spor yapmak.
  • Kontrol etme duygusunu bir kenara bırakmalı ve olayların kendi seyri içinde gitmesine müsaade etmelidir.
  • Hamilelikle ilgili herkes, her şeyi söyler ve sizden de uygulamanızı ister. Söylenen her şeyin doğru olmadığı ve en doğrusunun doktor tarafından söylenenler olduğunu unutmamalıdır.
  • Eşi ve eşinin ailesi ile yakın çevresi ile doğrudan ve yakın bir iletişim kurmalıdır.
  • Anne adayının yanı sıra, erkek hamilelikle ilgili stres yaşayabilir. Anne adayı da eşine karşı anlayışlı olmalıdır.
  • Hamilelikle ilgili olarak kulaktan dolma bilgilere itibar etmemeli ve mutlaka sağlıklı ve doğru bilgiler edinmeli gerekiyorsa uzman yardımı almalıdır.
  • Rahat bir hamilelik içi nefes egzersizleri, rahatlama egzersizleri yapmalıdır.
  • Hamilelik duygu iniş çıkışlarının, duygu patlamalarının yaşanabildiği bir dönemdir. Bu nedenle olası duygusal değişikliklere hazırlıklı olmak.
  • Hamilelikte stresle baş edebilmek için bedeni rahatlatıcı hareketler ve egzersizler yapmak mühimdir.

Diğer Hizmetlerimiz

psikolojik hastalıklar